The Berliner Phonogramm-Archiv has a collection of around 1,300 wax cylinders of ceremonial songs performed by Navajo singer Hosteen Klah, recorded by ethnomusicologist Georg Herzog between 1929 and 1932. The archive holding this collection was recognized by UNESCO’s Memory of the World programme in 1999. Rainer Hatoum, a researcher associated with Berlin’s Ethnologisches Museum, contacted modern-day representatives of the Navajo to ask their advice on how these recordings should be handled today. Their answers ranged from an immense appreciation of the collection over the years to a desire for the recordings to be destroyed – with the reasoning that as a gift from a supernatural source, such songs cannot be described as “cultural heritage”. Only their recipients, the Navajo, should be allowed to possess them, for they might cause damage to non-Navajo listeners.
The installation is based on recorded interviews with the ethnologist Rainer Hatoum. Individual sentences of the conversation were transferred in writing, rearranged, and cut into four chapters with text passages by and about George Herzog and Hosteen Klah.
Das Berliner Phonogramm-Archiv verfügt über eine rund 1.300 Walzen umfassende Sammlung an Zeremonialliedern, die der Navajo-Sänger Hosteen Klah zwischen 1929 und 1932 in Zusammenarbeit mit dem Musikethnologen Georg Herzog aufnahm. 1999 wurde das Archiv mit dieser Sammlung von der UNESCO als Weltdokumentenerbe anerkannt. Rainer Hatoum, Kooperationspartner des Ethnologischen Museums, nahm Kontakt mit heutigen Vertreterinnen und Vertretern der Navajo auf, um gemeinsam über den Umgang mit den Aufnahmen zu beraten. Das Spektrum der Antworten reichte von großer Wertschätzung für die Sammlung bis dahin, dass man sie vernichten wolle: Als Gabe aus übernatürlicher Quelle seien die Lieder kein „Kulturerbe“. Nur ihre Empfänger, die Navajo, dürften über sie verfügen, anderen könne das Anhören schaden.
Die Installation basiert auf aufgezeichneten Interviews mit dem Ethnologen Rainer Hatoum. Einzelne Sätze des Gesprächs wurden in Schrift übertragen, neu angeordnet und mit Textpassagen von und über George Herzog und Hosteen Klah in vier Kapiteln verschnitten.
[laut] in der Humboldt-Box Berlin im März 2018.
Raumgreifende Video-Sound Installation
Gesamtlänge: 17 min
Textarbeit: Marian Kaiser
Programmierung: Christian Riekoff
[sound] at Humboldt-Box Berlin, March 2018.
Spatial Video-Sound-Installation
Total length: 17 min
Textual work: Marian Kaiser
Development: Christian Riekoff